Storebæltsafgiften skal ikke finansiere udbygningen af den fynske motorvej

Af Jesper E. Møller, Formand for Den Nationale Storbæltskomité

I Storebæltskomitéen glæder vi os over, at regeringen foreslår en nedsættelse af afgiften for at passere Storebælt med op til 25%. Det er en god nyhed for broens mange daglige brugere. På længere sigt ser vi gerne afgiften reduceret meget mere.

Det forundrer os at kunne læse, at DF’s trafikordfører er imod en nedsættelse af afgiften, så længe den fynske motorvej ikke er udbygget med et tredje spor. Hvor Kim Christiansen tilbage i 2008 talte for en nedsættelse af afgiften pga. høje brændstofpriser, mener han nu noget andet. Det forstår vi ikke.

Godt nok er benzin og diesel billigere i dag, men broafgifterne er til gengæld højere end i 2008. Det medfører en underudnyttelse af broen, navnlig til lokaltrafik mellem Vestsjælland og Østfyn, hvilket netop må formodes at ramme mange af DF’s vælgere med begrænsede budgetter. Så har partiet vitterligt baglandet med sig i denne sag?

Det er jo langtfra alle de bilister, som passerer broen, der skal videre tværs over Fyn. Så det er ikke alle bropassager, der vil medføre øget trafik på de tættest belastede dele af E20. Og regeringen foreslår trængsel imødegået med anvendelse af nødsporet indtil en udbygning gennemføres, hvilket er en oplagt mulighed. Så der er ingen grund til bekymring over forslaget om at nedsætte prisen for at køre over broen.

I øvrigt virker det arbitrært, at netop bilister, som benytter Storebæltsbroen skal betale overpris for at finansiere infrastruktur-projekter, når det i øvrigt er gratis at benytte landets øvrige broer, tunneller og vejstrækninger.

Man straffer Storebæltsbroens brugere og underudnytter det fantastiske samfundsaktiv, den udgør, ved at tage af broens kasse til andre formål.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *